Visie HSV Heusden op plan recreatie BillyBird bij de Roeivijver

Vrijdag, 28 augustus 2020

De afgelopen maanden zijn er veel vragen bij onze vereniging binnengekomen over BillyBird Park Duinenrijk. Dit naar aanleiding van artikelen in het Brabants Dagblad en andere media. Dit conceptplan van BillyBird behelst een grootschalig recreatiepark aan de Roeivijver te Drunen. In dit nieuwsbericht berichten we over de stappen die wij als vereniging hebben ondernomen en wat onze visie op deze plannen is.

In de nieuwsartikelen werd aangegeven dat contact was gelegd met alle belanghebbenden, waaronder verenigingen die gebruik maken van de Roeivijver. Wij, als grootste vereniging van de gemeente met directe belangen, zijn helaas niet benaderd. Het bestuur heeft daarop besloten om zowel naar de gemeente Heusden (vanwege het pachtcontract) als de initiatiefnemer van het plan Dhr. Ton Derks van BillyBird een brief te sturen. In deze brieven hebben we aangegeven dat we teleurgesteld zijn in deze gang van zaken en hebben verzocht ons te betrekken in het proces en toelichting te geven op de plannen. Dit heeft geresulteerd in een gesprek met Dhr. Ton Derks en de verantwoordelijk wethouder, Dhr. Thom Blankers.

Uit het gesprek met Dhr. Ton Derks werd ons duidelijk dat dergelijke grootschalige recreatie niet te verenigen valt met de rust en natuurbeleving die de Roeivijver en het natuurgebied daaromheen zo bijzonder maakt. Het conceptplan voorziet in duizenden betalende gasten per dag in de zomermaanden en zal jaarrond geopend zijn. Daarbij werd duidelijk dat minimaal de helft van het water, de noord- en oostoever in het plan volledig benut zullen worden als recreatiestrand inclusief openluchtzwembad en hiermee niet meer toegankelijk zullen zijn voor de hengelsport. Het nu nog openbare natuurgebied zal niet meer vrij toegankelijk zijn voor onze leden en andere recreanten. De visserijmogelijkheden zullen daarmee zodoende zeer beperkt worden, waarbij de huidige natuurbeleving en rust verleden tijd zullen zijn.

Daarnaast heeft er een informerend gesprek met wethouder Dhr. Thom Blankers plaatsgevonden. Hij heeft aangegeven dat er nog niet daadwerkelijk sprake is van een uitgewerkt plan wat voorligt in de gemeenteraad. Zodoende heeft de gemeente nog geen stelling genomen en ligt het initiatief nog bij BillyBird. Uiteraard hebben wij in dit gesprek de belangen van onze visvereniging aangegeven.

Het bestuur van HSV Heusden zal alles in het werk stellen om het belang van onze leden te behartigen, daarbij wordt tevens samengewerkt met andere (natuur)verenigingen welke tegen deze grootschalige plannen zijn. Bij verdere ontwikkelingen hieromtrent zullen wij onze leden uiteraard op de hoogte houden.

Tot slot willen we u vragen om de petitie Red de Roeivijver te tekenen. Dit kan via https://www.petities.com/red_de_roeivijver.