Bevindingen visserijkundig onderzoek Watertorens Drunen

Maandag, 7 juni 2021

Op 9 december 2020 is op verzoek van HSV Heusden door Sportvisserij Nederland een visserijkundig onderzoek uitgevoerd in het water bij de Watertorens te Drunen. HSV Heusden heeft dit onderzoek aangevraagd omdat we graag een beeld willen krijgen van de huidige visstand en hoe we het viswater en de sportvisserijmogelijkheden nog verder kunnen verbeteren.

Tijdens het onderzoek zijn de soortsamenstelling, de lengteopbouw van de verschillende vissoorten en de conditie van de vis bepaald. De visstandbemonstering is uitgevoerd met behulp van zegen- en elektrovisserij. Tijdens het visstandonderzoek zijn 12 vissoorten aangetroffen. De soortendiversiteit is daarmee vrij hoog. De visstand wordt qua aantallen gedomineerd door vetje. De visbiomassa bestaat vooral uit brasem en snoek. De snoek is de belangrijkste roofvissoort.

Er zijn enkele knelpunten ten aanzien van de visstand en de sportvisserij. Het water bij de Watertorens biedt vooral in de wintermaanden nauwelijks schuilgelegenheid voor vis. Er lijkt ook sprake te zijn van overmatige aalscholverpredatie. Dit komt tot uiting in de visstand, die vooral bestaat uit kleine (<15 cm) vis. Verder kan de bevisbaarheid van het water verbeterd worden. Grote delen van het water zijn in de zomermaanden begroeid met rietkragen en er zijn slechts een aantal plaatsen waar vanaf de oever gevist kan worden. In het rapport worden een aantal aanbevelingen gedaan zoals het plaatsen van vissenbossen, gefaseerd maaibeheer en de aanleg van (minder valide) visplaatsen.

HSV Heusden gaat aan de slag met de aanbevelingen die Sportvisserij Nederland heeft opgenomen in het rapport. Dit betekent concreet dat we met de gemeente Heusden in gesprek gaan om de mogelijkheden te bespreken over de aanleg van enkele steigers en vissenbossen. Ook hebben we met de gemeente reeds afspraken gemaakt over het maaibeheer; er zal in de wintermaanden nu meer riet blijven staan. Tot slot gaan we bekijken of we kleine hoeveelheden zeelt en giebel uit kunnen gaan zetten om de visstand verder te verbeteren om het water aantrekkelijker te maken en te houden voor de jeugd en de recreatieve visser.

Alle bevindingen zijn samengevat in een rapport dat onder het kopje viswaterbeheer is te downloaden. U kunt ook hier klikken om het rapport in te zien.

Heeft u nog tips, stuur dan een e-mail naar ons secretariaat!