HSV Heusden op werkbezoek naar Heylakker in België

Maandag, 2 mei 2022

Zaterdag 30 april hebben we met een delegatie vanuit de vereniging een “werkbezoek “ gebracht aan het viswater Heylakker in België. Na het lezen van het boek “De kronieken van de Surf” waren we behoorlijk onder de indruk. Het boek beschrijft een tijdspad van 25 jaar waarin een kale afgraving wordt omgetoverd tot een prachtig stuk natuur en uniek viswater. Genoeg reden om Theo Pustjens (voorzitter van Heylakker) aan de tand te voelen hoe hij dit allemaal voor elkaar heeft gekregen.

Na wat mailtjes en appjes over en weer met de vraag of we langs mochten komen waren we van harte welkom en stond de afspraak gepland. Zo stonden we 2 maanden later aan de oevers van Heylakker. Bij het clubhuis stond Theo ons al op te wachten. Vanaf het moment dat we ons voorstelde is Theo gaan praten tot het moment dat we half in de middag weer vertrokken.

De kennis die deze man van waterbeheer heeft is onvoorstelbaar, daar kan de doorsnee bioloog nog wat van leren. Alles wat op Heylakker gebeurd is doordacht en heeft een reden. Een voorname reden is het creëren van een visbestand waar iedere vereniging jaloers van zou worden. Hoewel karper het speerpunt van Heylakker is, hebben ze  goed in de gaten dat een goed karperbestand samenhangt met zijn leefomgeving en dus ook het gehele visbestand. Zo blijkt er zelfs brasem en zeelt rond te zwemmen van 8 kilo. Tijdens de wandeltocht sta je versteld van de diversiteit aan bomen en planten. Deze zijn zelf aangeplant en ook weer met reden. Het riet om de oevers te verstevigen, lelievelden voor natuurlijk voedsel en schuilplekken voor de vis en ander waterleven, maar ook om natuurverenigingen te vriend te houden.

Theo kweekt sinds een paar jaar zijn eigen karpers. Van geschept kuit kweekt hij de vissen op tot die groot genoeg zijn om op het water uitgezet te worden. Deze karpers zijn uniek in hun soort, qua bouw, beschubbing en groeipotentieel. Hun groei wordt nauw gemonitord, alle vissen worden voorzien van een chip en na een vangst worden de vissen gescand. Zo kan men zien welke specifieke karper het betreft en wat voor groei hij heeft doorgemaakt. Deze gegevens worden later weer gebruikt om keuzes te maken in het uitzetbeleid.

Wat in dit stukje is beschreven is maar een fractie van wat er allemaal gebeurd op Heylakker. Het is daarom een aanrader om eens het boek te lezen waarin hier verder op in wordt gegaan. Wij hebben het voorrecht gehad om het met eigen ogen te aanschouwen. Bovenal hebben we veel ideeën opgedaan en dingen geleerd die we ook voor onze vereniging kunnen gebruiken. Daarnaast was het ook gewoon gezellig om als vissers onder elkaar bij te praten met een flesje bier erbij. Een viswater creëren zoals Heylakker vergt ontzettend veel tijd en energie van gemotiveerde vrijwilligers. Het geeft mooi weer wat je kunt bereiken als vissers met passie samenwerken. Ook binnen onze vereniging zijn we met mooie dingen bezig en ook hier zijn alle helpende handjes welkom. Dus lijkt het je leuk om als vrijwilliger de vereniging mee te helpen, meld je dan aan via secretariaat@hsvheusden.nl. Wellicht dat het bezoek aan Heylakker in de toekomst nog wat leuks gaat brengen voor onze vereniging, maar dat horen jullie wel mocht het zover komen.

Wij danken Theo voor de inspiratie, gastvrijheid en gezelligheid die wij hebben ervaren tijdens de rondleiding op en rondom dit mooie water.

De delegatie van HSV Heusden met in het midden “the legend” Theo Pustjens himself.