Visserijkundig onderzoek De Haverkampen

Maandag, 16 januari 2023

De ambitie van onze vereniging is, om minimaal eens per jaar, door Sportvisserij Nederland een visserijkunding onderzoek te laten uitvoeren op een van onze wateren. Het doel is om een goed beeld te krijgen van zowel de visstand als de waterkwaliteit. Dit jaar stond verenigingswater De Haverkampen in Vlijmen op de planning. Dinsdagochtend 29 november, was het gehele team van Sportvisserij Nederland al vroeg op locatie. Onder toeziend oog van een aantal belangstellende leden werden de boten te water gelaten en de netten gereed gemaakt voor de afnetting. Zoals altijd is het weer spannend wat er aan vissen gevangen wordt. Zowel de verschillende soorten als natuurlijk de grootte van de afgevangen vissen.

De afgelopen jaren zijn de afnettingen low-profile gehouden om het aantal bezoekers tot een minimum te beperken i.v.m. corona. Deze keer stond er extra druk op om vis boven water te krijgen. We kregen namelijk bezoek van een aantal klassen van Basisschool De Vlechter uit Vlijmen en de leerlingen wilden wel vis zien natuurlijk.

We waren dan ook opgelucht dat de medewerkers van Sportvisserij Nederland, na een aantal pogingen, met vis terug op de kant kwamen. In de tussentijd waren al een aantal vismeesters op locatie gearriveerd. De vismeesters zouden de leerlingen uitleg geven over hoe een afnetting in zijn werk gaat, en hoe je verschillende vissoorten kan leren herkennen.

Om 10.30 uur arriveerde de eerste groep leerlingen. Deze werden verdeeld in twee groepen, een groep kreeg vissoortherkenning, en de andere groep ging kijken, hoe men druk bezig was de netten met vis binnen te slepen. Om 12.30 uur kwam de volgende groep, en deze volgde hetzelfde ritueel.

Het was mooi om te zien hoe enthousiast de leerlingen waren, zeker als er grote emmers met nieuwe vissen aan land kwamen. Oehh’s en Ahh’s, en “daar wil ik mee op de foto”, hoorden we geregeld over het water schallen. De afspraak om in het voorjaar, als vereniging een visles op school te gaan geven, was dan ook snel gemaakt.

Tijdens het onderzoek kwamen er nog een verrassing op de kant, in de vorm van twee mega palingen. De conclusies uit dit onderzoek, worden door Sportvisserij Nederland verwerkt in een rapport. Dit rapport zal over een aantal maanden terug te vinden zijn op onze site.

Rest ons alleen nog alle betrokkenen te bedanken voor deze geslaagde dag! Hieronder nog een aantal sfeerfoto's voor een impressie.

Foto 1: Met zo’n karper wil iedereen wel op de foto.

Foto 2: De vismeester geeft een les visherkenning.

Foto 3: De 2 mega palingen!