Rapport visserijkundig onderzoek De Haverkampen beschikbaar

Dinsdag, 4 juli 2023

In opdracht van HSV Heusden heeft Sportvisserij Nederland in het najaar van 2022 een visserijkundig onderzoek uitgevoerd aan de Haverkampen te Vlijmen. Inmiddels is de rapportage beschikbaar gekomen met daarin de resultaten van het onderzoek en enkele waardevolle aanbevelingen. Het bestuur van HSV Heusden gaat zich buigen over de potentiele verbeterpunten die zijn aangedragen. Voor de samenvatting en het gehele rapport kunt u op 'lees verder' klikken of onder het kopje viswater bij de Haverkampen kijken.

De vereniging heeft het onderzoek aangevraagd om meer inzicht te krijgen in de aanwezige visstand. Er is twee jaar achter elkaar vissterfte geweest van karper en de vereniging vraagt zich af of dit met de waterkwaliteit te maken heeft gehad. Daarnaast wil de vereniging advies over inrichtingsmaatregelen om de bereikbaarheid, bevisbaarheid en de visstand van de visvijver te verbeteren.

De visstandbemonstering is uitgevoerd met behulp van een zegen- en elektrovisserij. Tijdens het onderzoek zijn de soortsamenstelling, de lengteopbouw en de conditie van de verschillende vissoorten vastgelegd. Er zijn 668 vissen gevangen verdeeld over 10 vissoorten. De soortenrijkdom is normaal maar het aantal gevangen vis is laag. Het totaalgewicht van de vangst was 77 kilo. De visstand bestaat qua aantallen voornamelijk uit baars en blankvoorn. Qua gewicht bestaat de visstand voornamelijk uit zeelt en snoek. De lengteopbouw van de visstand is onevenwichtig, er ontbreken van verschillende soorten meerdere jaarklassen en de vertegenwoordiging van volwassen vis is laag. De conditie van de vis is wel voldoende. Verschillende vissen hadden littekens welke duiden op aalscholverpredatie. Gezien de resultaten lijkt de predatiedruk door aalscholver op de vijver aanzienlijk. Uit de resultaten van de milieuinventarisatie lijkt er geen probleem te zijn met de waterkwaliteit. In de paaivijver is die er wel vanwege een te dikke baggerlaag met H2S-gas (zwavelwaterstof) wat giftig is voor vis en andere organismen.

De aanbevelingen zijn erop gericht om op de vijver meer schuilgelegenheid voor vis te creƫren, de paaigelegenheid voor vis te
verbeteren en bevisbaarheid voor sportvissers te verbeteren. Door een aantal bomen rondom de plas te kappen en te gebruiken als
permanente onderwaterstructuren kan de vis zich beter verschuilen tegen aalscholverpredatie. Hiermee kunnen tegelijkertijd ruimere visstekken worden gemaakt en een deel van de plas beter worden ontsloten. Om de paaigelegenheid te verbeteren moet deze worden uitgebaggerd. Ook de bereikbaarheid voor vis naar de paaivijver moet worden verbeterd vanwege de fluctuerende waterstanden. Dit kan gedaan worden door de verbindingssloot dieper uit te graven. Om het water weer aantrekkelijk te maken voor karpervissers kan na
uitvoering van de maatregelen een kleine hoeveelheid karper worden uitgezet. Gezien de ligging van het water en de potentie voor de visstand kan de vijver bijzonder aantrekkelijk zijn voor jeugd en recreatievissers.

De volledige rapportage kunt u hier vinden: Rapport visserijkundig onderzoek De Haverkampen 2022