Verslag haaivissen jeugdleden HSV Heusden

Donderdag, 14 september 2023

Zondag 10 september. Op uitnodiging van Sportvisserij Zuid-West Nederland reizen we af naar Zeeland voor een volledig verzorgde dag vissen op haaien. Rond 6.15 uur arriveren de eerste jeugdleden, om een kwartier later, samen met de bus te vertrekken. Ondanks het vroege tijdstip is de stemming opperbest. Na een flinke rit worden we in de haven hartelijk onthaald door Jack, onze schipper van vandaag.

Jack is de eigenaar van Barracuda-Sportvisserij, hij zal ons vandaag kennis laten maken met het haaivissen. Niemand van ons had ooit op haaien gevist, dus we wisten totaal niet wat we konden verwachten.

Op de heenweg werd al hevig gespeculeerd welk aas er gebruikt gaat worden. Aasvissen, zagers, kunstaas? Niets van dat, vandaag gaan we vissen met garnaaltjes. Huhh kun je daar haaien mee vangen? Jazeker, ze zijn er dol op, zou niet veel later blijken.

Na een korte uitleg door Jack, over hoe de garnalen op de haak te zetten, waar in te gooien, en hoe je een haai moet drillen, gingen er 8 hengels te water. En warempel, een minuut later, hing de eerste haai al aan de lijn. Dit was een voorbode voor de rest van de dag. Er werden, ja jullie lezen het goed, meer dan 80 haaien gevangen! Alle deelnemers hebben dan ook meerdere haaien gevangen, van klein tot groot. Het was voor iedereen leerzaam en vooral heel leuk, om deze bijzondere tak van de zeevisserij te mogen meemaken.

Na een zeer warme dag “haaiensleuren”, gingen we dan ook moe maar voldaan op naar huis. Iedereen heeft een topdag gehad, mede dankzij Jack wiens begeleiding gewoonweg geweldig was. En natuurlijk Sportvisserij Zuid-West Nederland, die deze dag mogelijk heeft gemaakt. Namens alle deelnemers en begeleiders, super bedankt!

Met haaivissende groet, de jeugdcommissie.

Onderstaand een foto-impressie van de dag: