Bevindingen visserijkundig onderzoek Haarsteegse Wiel

Dinsdag, 23 april 2024

Op verzoek van HSV Heusden is op 1 augustus 2023 door Sportvisserij Nederland een milieu inventarisatie uitgevoerd in de Haarsteegse wiel. HSV Heusden heeft dit onderzoek aangevraagd vanwege een uitzetadvies, vissterfte en om de mogelijkheden voor de sportvisserij te verbeteren. Met dit schriftelijk advies wilden we graag een beter beeld krijgen van de huidige toestand van het water en hoe het toekomstige beheer van de visstand kan worden vorm gegeven. Daarnaast wilden we graag advies omtrent bereikbaarheid van het water en van visstekken.

Bevindingen Sportvisserij Nederland, rapport raadpleegbaar: Rapport visserijkundig onderzoek Haarsteegse wiel

Op basis van de fysisch-chemische gegevens zijn er geen problemen te verwachten met de waterkwaliteit. Wel is de wiel matig tot slecht
bereikbaar en bevisbaar. Dit komt mede door veel oevervegetatie, een steile oever en weinig tot geen voetpaden om de wiel. Er wordt dan ook aanbevolen om een half verhard pad aan te leggen en aangewezen visstekken ook te verharden. Daarnaast wordt er aanbevolen de
bootligplaatsen op te knappen. Om de karperstand te onderhouden wordt er aanbevolen om jaarlijks of om het jaar vijf tot tien karpers van minimaal 2 kilogram uit te zetten.Hierbij kan gevarieerd worden tussen spiegel, schub en andere karper soorten. Witvis kan binnen dit systeem zichzelf in stand houden en eventueel uitbreiden bij de aanleg van extra paaigebieden.

Om de aanwas van vis te bevorderen wordt er aanbevolen de bestaande paaiplek aan de zuidwestelijke oever opnieuw in te richten of een extra paaibaai aan te leggen bij de ondiepe zone bij de visbotenstalling, zie figuur hieronder. Een paaibaai heeft een grote waarde voor vis maar ook voor andere organismes binnen het systeem. Dit heeft een toegevoegde waarde voor de natuurontwikkeling bij de Haarsteegse wiel.

Het bestuur van HSV Heusden gaat zich buigen over de adviezen die zijn voorgekomen uit het onderzoek en de mogelijkheden bekijken om een aantal adviezen ook daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen.